Hoeveel Moslims Identificeren
zich met Extremisme?
De Cijfers
Na de meest recente aanslag van IS op een Turkse discotheek blijft één vraag cruciaal: hoeveel moslims zijn nu echt tegen alles wat de Islamitische Staat doet?
Islamapologeten beweren regelmatig dat de absolute meerderheid van alle moslims extremisme verwerpt. Op het eerste oog klopt hun claim. Maar daarbij moet het begrip ‘minderheid’ niet worden begrepen als eenzame enkelingen zonder stootkracht. Onderzoek door het Pew Research Center laat een minderheidssteun voor IS zien in vier moslimlanden die neerkomt op tientallen miljoenen mensen. Men lijkt te denken dat de stille meerderheid in staat is om de kwaadaardige minderheid lam te leggen. Het stijgende aantal aanslagen in landen als Nigeria en Turkije getuigen hier tegen.
Positief over IS
In een recent onderzoek[1]Â werden moslims in islamitische landen gevraagd in hoeverre zij een positieve kijk hebben op IS:
Dit rijtje is al indicatie voor het schrikbarende aantal van 47,6 miljoen IS-sympathisanten in vier landen, met nog eens een slordige 176,2 miljoen mensen die geen mening over IS willen- of kunnen geven.
De terechte zorgen die uit dit onderzoek voortvloeien worden bevestigd door een onderzoek uit hetzelfde jaar onder Amerikaanse moslims. Hieruit bleek dat maar liefst 9% van mening is dat IS zowel Islamitisch is als consistent met de Sharia in haar uitvoering.[2] Volgens de laatste schattingen kent Amerika een moslimpopulatie van 3,3 miljoen.[3] Als we er van uitgaan dat deze poll (met 600 respondenten) representatief is voor de moslims in Amerika, zou dit betekenen dat 297.000 moslims in dat land vinden dat IS de Islam op correcte wijze volgt. Dat zijn meer inwoners dan Eindhoven. Het behoeft geen uitleg dat een kleine minderheid groot genoeg kan zijn om veel schade te berokkenen.
Voorkeur voor Sharia
Het beeld wordt grimmiger wanneer we ons afvragen hoeveel van de mensen die IS niet steunen wel graag de Sharia in hun land implementeren. En dan hebben ze het niet over zaken als erfrecht maar wetten die de meeste mensen zouden zien als extremisme, zoals steniging voor overspel. Hiervoor kijken we naar een studie uit 2013[4] van wederom het Pew Research Center.
Deze hoge percentages werden ook onder West-Europese moslims aangetroffen toen Ruud Koopmans onderzocht of zij religieuze regels belangrijker vinden dan die van het land waarin ze wonen. Dit aantal bleek op ruim 60% uit te komen.[5] Dit zegt niet zoveel als de directe vraag of men de Sharia prefereert, zoals in het onderzoek van Pew, maar is het noemen waard.
Het is een terechte vraag wat iemand verstaat onder de Sharia. Wij zouden inconsequent zijn als we steeds schrijven dat veel moslims niet op de hoogte zijn van de implicaties van de Sharia en nu dat onderscheid niet maken. Daarom is het goed om te kijken naar de meer specifieke Sharia bepalingen waaromtrent moslim tijdens hetzelfde onderzoek zijn bevraagd:
IS-sympathisant of niet, we zien dat deze vorm van extremisme breed gedragen wordt door honderden miljoenen moslims wereldwijd. Men kan gerust stellen dat al deze mensen een Islamitische Staat wel gunstig gezind zijn, maar kennelijk reden heeft om het huidige IS niet te erkennen. De cijfers hierboven laten zien dat die reden voor miljoenen mensen in elk geval niets te maken kan hebben met het stenigen van overspelplegers.
Hoe zit het met de doodstraf voor afvalligheid van de Islam?
Het is algemeen bekend dat ook afvallige moslims in het Westen en andere niet-moslimlanden het moeilijk hebben vanwege hun keuze. Het lijkt vergezocht om te suggereren dat het geweld en de excommunicatie die zij ervaren niets te maken heeft met de breed gedragen wens om afvalligen te laten executeren door de Staat. Iets wat overigens in overeenstemming is met de mainstream islam.
Sommige mensen zullen hier opmerken dat het moslims vrij staat om de Sharia te verkiezen voor het regelen van hun eigen zaken, zoals in sommige West-Europese landen al wordt gedaan. Daarom is ook onderzocht of men vindt dat de Sharia moet worden toegepast op zowel moslims als niet-moslims:
Deze cijfers zijn ondanks hun veelvoud en beschikbaarheid maar weinig gedeeld door de mainstream media. En als ze worden gebruikt, zoekt men vaak het liefst naar manieren om de problemen weg te praten. We zien deze vorm van misplaatst positivisme zelfs terug in de manier waarop het Pew Research Center haar eigen cijfers presenteert. Men kiest ervoor te benadrukken dat de ruime meerderheid van de ondervraagde moslims IS verwerpt, maar laat onbenoemd dat de minderheid nog altijd een zorgwekkend blok vormt van tientallen miljoenen sympathisanten. Met het oog op de toekomstige bestrijding van extremisme dienen we echter te werken met cijfers die de concrete gevaren niet verbloemen. Geveinsde tolerantie en angst om te kwetsen zijn gevaarlijke rookgordijnen waar de wereldvrede uiteindelijk niet bij is gebaat.
Hoewel wij ons zelden uitspreken over moslims, maken we altijd duidelijk dat we nooit dienen te generaliseren. Ook nu benadrukken we dit met klem. Iedere haat richting moslims in het algemeen die eventueel ontstaat na het lezen van dit artikel werpen wij verre van ons. Tegelijkertijd zou het naïef van ons zijn om de cijfers uit deze onderzoeken te negeren. Als miljoenen moslims op deze aarde steun betuigen aan IS en honderden miljoenen willen dat de Staat aan afvalligen de doodstraf oplegt, dan heeft het volk het recht dit te weten.
Social Media
Ook het gebrek aan veroordeling onder moslims blijft opvallen. We bedoelen daar niet mee dat iedere moslim actief zou moeten opstaan om zichzelf van geweld te distantiëren. Waar we op doelen zijn met name jonge moslims op social media die nieuws over aanslagen voorzien van reacties die vooral de slachtoffers veroordelen. Om dit bizarre fenomeen te illustreren hebben we op deze locatie een aantal reacties verzameld die werden aangetroffen onder meerdere foto’s van de slachtoffers (let op schokkende foto en vulgair taalgebruik).
Opvallend is dat veel moslims ervoor kozen de slachtoffers genadeloos te veroordelen vanwege hun kleding en het feit dat ze het “lef” hadden om naar een discotheek te gaan, terwijl de terroristen niet werden benoemd. Dit geeft blijk van dubieuze prioriteiten en doet het een en ander vermoeden omtrent hun sympathieën. We willen u waarschuwen dat het taalgebruik dikwijls offensief is. Er zit bijvoorbeeld een reactie bij waarin een jonge moslim minachtend wijst op de tijgerprint van één van de lijken op de grond. Daarnaast waren er in korte tijd meerdere jongeren te vinden die letterlijk zeiden dat het hun eigen schuld is door naar zo’n plek te gaan. Dat dit gedachtegoed momenteel dienst doet in de hoofden van Nederlandse jeugd is een zorgwekkend signaal waar onze beleidsbepalers echt mee aan de slag moeten. Het aantal mensen dat zo reageert is zorgwekkend en doet vermoeden dat ook zij binnen de cijfers vallen, die reeds bekend zijn uit het buitenland, van mensen die IS steunen of zeggen hier geen mening over te hebben.
Voetnoten
[1] Pew Research Center 2015: http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/11/17/in-nations-with-significant-muslim-populations-much-disdain-for-isis/
[2] The Polling Company, inc./WomanTrend 2015; Nationwide online survey among 600 American Muslims, p. 5: http://www.centerforsecuritypolicy.org/wp-content/uploads/2015/06/150612-CSP-Polling-Company-Nationwide-Online-Survey-of-Muslims-Topline-Poll-Data.pdf
[3]Â Pew Research Center 2016: http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/01/06/a-new-estimate-of-the-u-s-muslim-population/
[4]Â Pew Research Center 2013:Â http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
[5] Koopmans, Ruud 2013: https://www.wzb.eu/sites/default/files/u6/koopmans_englisch_ed.pdf